Tuesday, September 29, 2009

Refleksi Kumpulan

Alhamdulillah kerana dengan limpahan rahmatnya dapat kami menyiapkan tugasan yang diberikan. Sepanjang perjalanan kami menyiapkan tugasan tersebut, terdapat berbagai – bagai rintangan serta dugaan yang telah kami harungi bersama demi komitmen untuk menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan kepada kumpulan kami . Antara masalah – masalah yang kami hadapi sepanjang menyiapkan tugasan tersebut ialah kami menghadapi kesukaran untuk mendapatkan maklumat. Kami mengatasi masalah tersebut dengan malayari internet serta banyak bertanya kepada rakan – rakan serta mendapatkan pandangan dari pensyarah.. Selain itu, kami dapat mempelajari sesuatu di sebalik kesukaran tersebut di mana, kami perlu menggandakan usaha dalam mencari maklumat serta perlu mempunyai kemahiran mengesan isi – isi penting.
Kami juga berhadapan dengan masalah kerana di awal waktu perjalanan tugasan kami, kami benar – benar mehami tajuk tugasan yang diberikan. Bagi mangatasi masalah tersebut, kami memperbanyakkan lagi pencarian maklumat kami serta membaca dengan lebih mendalam mengenai tajuk – tajuk tugasan. Kami juga mendapatkan tunjuk ajar daripada pensyarah serta belajar uktruk berfikir secara kreatif dan kritis untuk menyelesaikan masalah tugasan yang diberikan.. selain itu, kami juga perlu bersikap positif dan bersemangat untuk melaksanakan tugasan yang diberikan.
Masalah yang paling utama kumpulan kami hadapi ialah kesukaran untuk mendapatkan tempat perbincangan yang strategic yakni mempunyai kemudahan WiFi serta bahan – bahan rujukan. Sejak akhir – akhir ini, perkhidmatan WiFi sering tergendala. Ini menyebabkan kami menghadapi kesukaran untuk mencari maklumat serta memuat naik maklumat kami ke dalam blog. Bagi mengatasi masalah tersebut, kami telah bersepakat untuk menggunakan masa serta kesempatan yang sesuai dengan bijak serta mencari alternative untu k Wifi iaitu, menyewa Broadband milik rakan kami. Di sebalik masalah yang dihadapi tersebut, ia melatih kami supaya membuat perancangan awal tentang perkara yang berkaitan dengan masa dan tempat untuk melaksanakan tugasan.
Di sebalik masalah – masalah yang kami hadapi ini, ia sedikit sebanyak mematangkan kami serta memberikan pengalaman kepada kami dalam melaksanak tugasan – tugasan yang diberikan serta dapat kami amalkan kelak dalam alam pekerjaaan kami sebagai guru.

No comments:

Post a Comment