Tuesday, September 29, 2009

POTENSI KERAJAAN CAMPURAN DI MALAYSIA

Di Malaysia pernah wujud satu kerajaan campuran iaitu di antara parti – parti pembangkang seperti PAS, Gerakan dan SUPP dengan parti yang memerintah pada tahun 1969 selepas berlakunya krisis kaum pada 13 Mei 1969. Mantan perdana menteri yang ke – 5 iaitu Tun Abdullah bin Ahmad Badawi telah mengeluarakan kenyataan tentang perbincangan di peringkat tertinggi untuk membentuk kerajaan campuran parti telah diadakan oleh kedua – dua parti iaitu PAS dan Barisan Nasional. Selain itu, wujudnya perbincangan mengenai kerajaan campuran bagi dua buah negeri iaitu di Selangor dan Perak namun kerajaan tersebut tidak menjadi kenyataan.
Idealogi ini pernah di suarakan oleh pemimpin Pas iaitu Haji Abdul Hadi Awang dalam Muktamar Pas yang ke-55. Cadangan yang diutarakan itu kurang disambut baik oleh sebilangan ahli Pas sendiri termasuk Mursyidul Am Pas sendiri iaitu Dato’ Seri Nik Aziz. Cadangan tersebut turut di sambut oleh Tengku Razaleigh ( Ku Li ). Barisan Nasional turut menyambut baik cadangan tersebut. Idealogi ini tercetus apabila dalam sesetengah perkara sebagai contoh mengenai isu Palestin, menunjukkan bahawa kedua – dua pihak ini boleh bersatu dalam hal tersebut. Ini menunjukkan bahawa tidakn mustahil sekiranya kedua – dua belah pihak boleh bersatu serta mewujudkan perpaduan dalam kalangan rakyat. Sejarah juga membuktikan dimana pernah wujud kerajaan campuran antara Barisan Nasional dengan Pas sendiri pada tahun 1960’an
Satu mensyuarat yang membabitkan Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional telah diadakan di Ibu Pejabat PAS. Tujuan mesyuarat tersebut diadakan adalah untuk membincangkan tentang pembentukan kerajaan campuran Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional. Pakatan rakyat yangdi anggotai oleh PAS, DAP, dan PKR telah sebulat suara untuk menolak cadangan pembentukan kerajaan campuran disebabkan keadaan politik Malaysia dan ekonomi negara.
Selain Indonesia, terdapat juga negara – negara lain yang menggunakan konsep kerajaan campuran seperti di Thailand dan Palestin. Di Thailand, Abhisit yang menggabung kesemua parti – parti politik untuk mentadbir negara. Di Palestin, kerajaan campuran pernah terbentuk antara Puak Hamas dan Puak Fatah. Namun kerajaan tersebut gagal kerana Perjanjian yang dimenterai oleh kedua – dua puak tersebut diingkari.

No comments:

Post a Comment