Tuesday, September 29, 2009

Pilihanraya Sebagai Mekanisme untuk Mengekalkan Demokrasi Berparlimen

Pada umumnya, demokrasi berparlimen bermaksud rakyat melibatkan diri dalam pemerintahan yakni pentadbiran negara.Pilihanraya pula merupakan salah satu alat untuk mengekalkan demokrasi berparlimen di mana pilihanraya ialah salah satu cara di mana rakyat memilih pemimpin untuk mengemudi jentera untuk kerajaan untuk mentadbir serta memerintah negara. Pilihanraya dijadikan sebagai satu medium atau mekanisme untuk mengekalkan demokrasi berparlimen kerana ia bersifat saksama dan adil dimana, rakyat berhak memilih calon pemimpin untuk memimpin serta ia bersifat menyeluruh.
Sebagai contoh di Malaysia, pilihanraya digunakan sebagai mekanisme untuk mengekalkan demokrasi berparlimen kerana,pilihanraya tersebut melibatkan rakyat di mana ia menggunakan konsep dari rakyat untuk rakyat. Ini bermaksud rakyat memilih pemimpin untuk mewakili mereka serta berkhidmat untuk mereka. Dalam proses pemilihan pemimpin tersebut, calon – calon yang bertanding akan membuat ucapan manifesto di mana janji manis sekiranya mereka dipilih sebagai pemimpin. Rakyat akan tertarik dengan manifesto tersebut dan akan memilih calon tersebut.
Selain itu, pilihanraya sebagai mekanisme untuk mengekalkan demokrasi berparlimen ialah kerana asas utama untuk menjalankan system tersebut ialah rakyat. Jika tiada rakyat, mechanism tersebut tidak dapat di laksanakan sekaligus menyebabkan berlakunya pemerintahan secara autokrasi yang bersifat warisan. Ini akan mengundang rasa tidak puas hati rakyat terhadap kalangan pemimpin kerana mereka tidak berhak menentukan pemimpin mereka.
Kesimpulannya, pilihanraya merupakan salah satu daripada mekanisme untuk mengekalkan demokrasi berparlimen secara berkesan.

No comments:

Post a Comment